Januari is begonnen en dat betekent voor velen: goede voornemens. Bij (bijna) iedereen staat gezonder eten op het lijstje en daar horen groenten natuurlijk bij. Het voedingscentrum adviseert om 250 gram groenten per dag te eten, terwijl we in Nederland vaak niet verder komen dan 130 gram. Om je een vliegende start te geven zodra je lijstje in werking treedt, hierbij 5 simpele trucs waarmee je ongemerkt dat portie groente verdubbelt.
1. Maak er een spread van:
En dan natuurlijk een groentespread. Dit heeft drie voordelen: het smaakt heerlijk, je kan er restjes groente voor gebruiken die anders de afvalhoop bereiken en er gaan heel wat groenten in want je pureert alles.
2. Maak een Super Sandwich
Waarom zouden we niet wat vaker groente op brood doen in plaats van kaas en een smeersel uit een potje? Een fris blaadje sla, een romige avocado, een sappige plakje tomaat. Heerlijk en gezond.
3. Voeg kruiden toe
Het geheim van kruiden en specerijen zit hem in het aantal antioxidanten, vitamines en mineralen die ze bevatten. Als je ze toevoegt aan je eten dan verdubbel je algauw de voedzaamheid van je maaltijd. Het is dus een echte aanvulling op je groente inname. Stel je maakt een overheerlijke pastasaus en je doet daar een theelepeltje oregano bij dan verdubbel je letterlijk het aantal antioxidanten in je maaltijd.
4. Snack uit een pot
Je snacks of tussendoortjes vervangen voor gezonde snacks, die truc kennen we natuurlijk allemaal. Maar soms heb je geen zin of tijd om te snijden. Snack uit een pot en je hebt dit probleem niet meer. Sommige groente kun je namelijk heel makkelijk bewaren in water. Neem een pot, snij wat bleekselderij en wortel in korte stengels zodat ze in de pot passen, vul hem met water en zet hem in de koelkast. Dit blijft zeker een paar dagen goed. Op deze manier blijven ze knapperig en lekker fris. En heb je ze zo bij de hand.
5. Je eet wat je ziet
Deze tip is meer een psychologisch trucje. Je zal namelijk sneller voor groente en fruit kiezen als je het voor je neus hebt staan. Zet daarom je fruitmand in het zicht .